خواص و فواید انواع سبزیجات و گیاهان

وبسایت سبزی لاین مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک خواص انواع سبزیجات,خواص سبزیجات,خواص سبزیجات,سبزیجات چه خواصی دارد,خاصیت سبزیجات مختلف,فواید انواع سبزیجات,خواص درمانی سبزیجات,خواص پزشکی انواع سبزیجات
  • خواص و فواید انواع سبزیجات و گیاهان

    وبسایت سبزی لاین مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک خواص انواع سبزیجات,خواص سبزیجات,خواص سبزیجات,سبزیجات چه خواصی دارد,خاصیت سبزیجات مختلف,فواید انواع سبزیجات,خواص درمانی سبزیجات,خواص پزشکی انواع سبزیجات

مشخصات بلاگ

سبزی لاین قصد دارد تا به همه در کمک به انتخاب سبزی برای مصرف سبزی قورمه و سبری خوردن و... و با آشنایی همه با انواع خواص و مزایای انواع سبزیجات ام از سبزی تره جعفری گشنیز شنبلیله مرزه و.. بیشتر آشنا کند تا امیدی باشید این وبسایت به مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک شود.

کلمات کلیدی

مطالعه جدیدی در مجله PNAS  ترکیبی را در سبزیجات برگ سبز کشف کرده است که موش‌ها را از ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی  (NAFLD) حفظ می‌کند .

بیماری کبد چرب غیر الکلی حالتی است که در آن چربی در کبد ساخته‌شده و تجمع می‌یابد . ۳۰ الی ۴۰ درصد بزرگ‌سالان در ایالات‌متحده این بیماری را دارند .

کبد چرب یکی از شایع‌ترین علل بیماری‌های مزمن کبدی در کشورهای غربی است . متخصصان این عارضه را با چاقی ، اضافه‌وزن و ریسک فاکتورهای متابولیک مرتبط می‌دانند .

در حال حاضر روش درمان ثابت‌شده‌ای برای درمان کبد چرب وجود ندارد . درحالی‌که این عارضه می‌تواند مشکلات جدی نظیر استئاتوهپاتیت ، فیبروز کبدی و سیروز کبدی را ایجاد کند . کارکنان مراقبت بهداشتی کاهش وزن ، انتخاب غذاهای سالم‌تر و انجام فعالیت فیزیکی بیشتر را برای کاهش چربی در کبد توصیه می‌کنند .

اما مطالعه جدید راه را برای یک درمان جدید هموار می‌کند . دانشمندان انستیتو کارولینسکا در سوئد مقاله جدیدی را به چاپ رسانده‌اند که نشان می‌دهد نیترات غیر ارگانیک ، ترکیبی که به طور طبیعی در گیاهان برگ سبز یافت می‌شود ، می‌تواند تولید چربی و تجمع آن را در کبد کاهش دهد .

نیترات غیرارگانیک ، کلید سلامت کبد

ماتیس کارل استروم ، استاد دپارتمان فیزیولوژی و فارماکولوژی انستیتو کارولینسکا یکی از سرگروه ها و نویسندگان اصلی مقاله است.

کارل استروم و همکارانش تأثیر اضافه کردن نیترات به رژیم پر روغن و پر قند غربی را در موش‌ها مطالعه کردند.

آن‌ها موش‌ها را به ۳گروه تقسیم کردند و هر گروه را با رژیم متفاوتی تغذیه کردند . گروه کنترل رژیم غذایی عادی دریافت کردند ، گروه دوم رژیم پر روغنی مشابه با رژیم غربی دریافت کردند و گروه سوم رژیم پر روغن را به همراه مکمل نیترات دریافت کردند .

همان طور که انتظار می‌رفت گروه دوم دچار اضافه‌وزن و افزایش توده چربی بدن شدند و مقادیر قند خونشان نیز افزایش یافته بود . اما تمام این موارد در موش‌های دریافت‌کننده نیترات به طور محسوسی پایین تر بود .

کارل استروم براساس یافته‌ها گزارش داد :

وقتی ما مکمل نیترات را به رژیم پر روغن و پر قند غربی موش‌ها اضافه کردیم تولید چربی در کبدشان به طور چشمگیری کاهش یافت .

آن‌ها همچنین دریافتند موش‌های دریافت‌کننده نیترات فشارخون کمتری داشتند و حساسیت به انسولین نیز بهتر بود .

در مطالعه قبلی نشان داده شده بود که نیترات متابولیسم سلولی را سرعت می‌بخشد . همچنین اشاره شده بود که سبزیجات برگ سبز می‌توانند بدن را در برابر عوارض متابولیکی نظیر دیابت نوع ۲ مصون نگه‌دارند.

دانشمندان همچنین فهمیدند مصرف مقادیر بیشتر میوه و سبزی‌ها اثر مثبتی روی عملکرد قلبی-عروقی دارد .

اعضای تیم ادامه دادند :

ما فکر می‌کنیم که این بیماری‌ها با مکانیسم های مشابهی به هم مرتبط هستند . استرس اکسیداتیو (تولید مقادیر بالایی از رادیکال های آزاد و مواد اکسیدکننده در سلول )موجب تولید سیگنالینگ نیتریک اکساید می‌شود که اثرات قابل‌توجهی روی عملکرد قلبی-عروقی دارد .

محققان توضیح دادند که در حال حاضر انجمن‌های پزشکی نمی‌دانند چه چیزی در سبزی‌ها برگ سبز آن‌ها را تا این حد سالم می‌کند .

کارل استروم در ادامه توضیح داد :

تاکنون کسی روی نیترات متمرکز نشده است. چیزی که ما فکر می‌کنیم کلید این معماست !

ما اکنون می‌خواهیم مطالعات بالینی را انجام دهیم تا ارزش درمانی مکمل‌های نیترات را در کاهش ریسک کبد چرب بسنجیم . نتایج می‌تواند ما را به سمت کشف روش تغذیه‌ای و دارویی جدیدی ببرد .

مطالعات بیشتری لازم است تا ترکیباتی که مسئول این ویژگی‌های مفیدند معلوم شوند و همچنین اینکه نیترات به عنوان کلیدی برای مشکلات کبدی و سلامتی پذیرفته شود.در این بین اعضای تیم به مردم توصیه کردند تا از سبزی‌ها برگ سبز استفاده کنند .

سبزی‌ها با میزان بالاتری از نیترات غیر ارگانیک عبارت‌اند از :

کارل استروم ادامه داد :

برای ایجاد اثراتی که ما دریافتیم مقدار زیادی لازم نیست و فقط روزی ۲۰۰ گرم کافی است . اما متأسفانه بیشتر مردم این روزها سبزی‌ها مصرف نمی‌کنند .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۱/۱۹
بیشتر بدونیم