خواص و فواید انواع سبزیجات و گیاهان

وبسایت سبزی لاین مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک خواص انواع سبزیجات,خواص سبزیجات,خواص سبزیجات,سبزیجات چه خواصی دارد,خاصیت سبزیجات مختلف,فواید انواع سبزیجات,خواص درمانی سبزیجات,خواص پزشکی انواع سبزیجات
  • خواص و فواید انواع سبزیجات و گیاهان

    وبسایت سبزی لاین مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک خواص انواع سبزیجات,خواص سبزیجات,خواص سبزیجات,سبزیجات چه خواصی دارد,خاصیت سبزیجات مختلف,فواید انواع سبزیجات,خواص درمانی سبزیجات,خواص پزشکی انواع سبزیجات

مشخصات بلاگ

سبزی لاین قصد دارد تا به همه در کمک به انتخاب سبزی برای مصرف سبزی قورمه و سبری خوردن و... و با آشنایی همه با انواع خواص و مزایای انواع سبزیجات ام از سبزی تره جعفری گشنیز شنبلیله مرزه و.. بیشتر آشنا کند تا امیدی باشید این وبسایت به مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک شود.

کلمات کلیدی

بعد از عمل جراحی بدن شما باید مواد معدنی و ویتامین‌هایی را بگیرد تا خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد، روند بهبودی را افزایش دهد، انرژی و قدرت بدنی تان را بیش‌تر کند و به حفظ وزن و ثبات ذخیره‌ی مواد مغذی کمک کند. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا ۱۰ بهترین سبزیجات و میوه ها بعد از عمل جراحی را بشناسید.

بهترین سبزیجات و میوه ها بعد از عمل جراحی

بهترین سبزیجات و میوه ها بعد از عمل جراحی

۱. میوه و سبزیجات حاوی ویتامین A

براساس یک تحقیق، ویتامین A پس از عمل جراحی به علت تاثیری که روی التیام زخم دارد، بسیار مهم است. ویتامین A از پرتقال و سبزیجات سبز تیره مانند سیب‌زمینی شیرین، هویج، کلم بروکلی، اسفناج و همچنین گریپ‌فروت، پاپایا و انبه قابل دریافت است. این میوه ها و سبزیجات واقعا عالی هستند و شما می‌توانید آن‌ها را برای تهیه‌ی غذاهای خوشمزه مختلف استفاده کنید!

در واقع، این مورد هم یکی از مواد تایید شده توسط تحقیقات صورت گرفته در مورد بهترین مواد مغذی و رژیم غذایی بعد از جراحی است که باید بدانید و سپس اضافه کردن آن را به رژیم غذایی‌تان در نظر داشته باشید، به خصوص اگر می‌خواهید به درستی بهبودی پیدا کنید.

۲. میوه و سبزیجات حاوی ویتامین C

بر اساس یک مطالعه، ویتامین C یک مکمل ضروری پس از جراحی است، و اگر می‌خواهید روند بهبودی خود را حمایت کنید، نباید آن را نادیده بگیرید. این ویتامین برای ایجاد یک پروتئین، کلاژن مورد نیاز است و همچنین برای التیام زخم‌های ناشی از جراحی نیز ضرورت دارد. غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از فلفل شیرین، میوه‌های خانواده‌ی مرکبات، سیب‌زمینی، گوآوا، کلم، کلم بروکلی، کیوی، انواع توت‌ها، ملون و گوجه‌فرنگی.

۳. میوه و سبزیجات حاوی ویتامین D

هنگامی که پای بهترین تغذیه بعد از عمل جراحی به میان می‌آید، نباید از این واقعیت غافل شوید که ویتامین D و کلسیم برای تسریع روند التیام بسیار مهم هستند. ویتامین D و کلسیم مواد مغذی حیاتی هستند که با سلامت استخوان‌ها ارتباط دارند. بنابراین، اگر از شکستگی استخوان رنج می‌برید، سعی کنید مقدار زیادی از این دو ماده‌ی مغذی را به رژیم غذایی‌تان بیفزایید تا استخوان‌های‌تان را تقویت کنید. بهترین سبزیجات حاوی  این مواد مغذی عبارتند از قارچ که منبعی فوق‌العاده برای ویتامین دی محسوب می‌شود و پرتقال که به ازای هر وعده‌ی مصرف (۱ لیوان آب پرتقال)، ۱۰۰ IU ویتامین D به بدن تان می رساند.

آب پرتقال, درمان موهای کم پشت

۴. میوه و سبزیجات حاوی ویتامین E و K

این مورد هم یکی دیگر از موارد ضروری در فهرست بهترین سبزیجات و میوه ها بعد از عمل جراحی است که دوست داریم در این مقاله معرفی کنیم تا آن را در اسرع وقت به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. ویتامین E و K ممکن است از مهم‌ترین مواد مغذی در رژیم غذایی پس از عمل باشند. ویتامین E موجود در گوجه‌فرنگی ، انبه، کدوی حلوایی، کیوی، زردآلو خشک، بروکلی، تخمه‌ی کدو، کلم پیچ، فلفل دلمه‌ای قرمز، مارچوبه، آووکادو، زیتون از بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. و ویتامین K موجود در سبزیجات برگ سبز یافت می‌شود و برای لخته شدن خون مناسب است.

۵. میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر

بنابر تحقیقات یکی از بهترین سبزیجات و میوه ها پس از عمل جراحی که نباید از آن صرف نظر کنید فیبر است. یکی از مشکلات شایع پس از عمل جراحی یبوست است. به منظور اجتناب از این عارضه‌ی ناخوشایند پس از جراحی، باید مقدار زیادی مواد غذایی غنی از فیبر مصرف کنید. برخی از غذاهایی که دارای فیبر زیاد هستند، عبارتنداز آلو، لوبیا، حبوبات، گلابی، سیب و تخم کتان. جوی دوسر و نان تهیه شده از غلات کامل نیز دیگر مواد غذایی دارای فیبر زیاد هستند. برای جلوگیری از یبوست، باید از خوردن برخی مواد غذایی مانند غذاهای خشک یا بدون آب، پنیر و محصولات لبنی، غذاهای فرآوری‌شده، شیرینی و گوشت قرمز اجتناب کنید.

مضرات گلابی

۶. میوه ها و سبزیجات حاوی بتا کاروتن

هنگامی که پای بهترین تغذیه بعد از عمل جراحی به میان می‌آید، باید بتا کاروتن را به طور منظم به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید تا به طور موثر روند بهبودی‌تان را تسریع ببخشید. بتاکاروتن آنتی‌اکسیدانی نقش مهمی در بهبودی بدن‌تان دارد، بنابراین به محض این‌که عمل جراحی انجام دادید، حتما مواد غذایی نارنجی رنگ از جمله کدو تنبل، سیب‌زمینی شیرین و هویج را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، مخصوصا اگر می‌خواهید از روند بهبودی‌تان حمایت کنید.

۷. میوه های رنگی حاوی آنتوسیانیدین

استرس جراحی و داروهای مورد استفاده در طول بهبودی ممکن است سبب افزایش تولید رادیکال آزاد شود یا بار اکسیداتیو در بدن ایجاد کند. در حالی که بدن از آنتی‌اکسیدان‌ها برای کاهش این مولکول‌های مضر استفاده می‌کند، این نیاز بدن در حین دوران بهبودی پس از جراحی قطعا بالاتر است. مصرف آنتی‌اکسیدان پس از عمل جراحی با مصرف میوه‌های رنگارنگ از جمله توت‌فرنگی، بلوبری، تمشک، گیلاس و آلبالو، تمشک ایرانی و انار، افزایش می‌یابد. در واقع، این میوه‌ها شامل ترکیباتی به نام آنتوسیانیدین‌ها هستند که نه تنها باعث افزایش قدرت ویتامین C می‌شوند، بلکه همچنین قدرت مویرگ‌ها را بهبود می‌بخشد و همچنین ماتریس کلاژنی را تثبیت می‌کند. علاوه بر این، میوه‌ها دارای مقدار زیادی آب هستند و بنابراین به هیدراته شدن بدن کمک می‌کنند و با آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارند روند بهبودی را تسریع می‌بخشند.

۸. سبزیجات چلیپایی

داشتن یک سیستم ایمنی مناسب می‌تواند به شما این اطمینان را بدهد که بدن در طول بهبودی خود پس از جراحی می‌تواند عفونت را دفع کند. سبزیجات دارای اندول‌ها هستند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. کلم برگ، کلم بروکسل و گل کلم، بعضی از بهترین گزینه‌ها هستند. برای داشتن عطر و طعم عالی و آماده‌سازی آسان، می‌توانید سبزیجات چلیپایی را کمی تفت بدهید و بعد میل کنید. در غیر این صورت، گل کلم له‌شده را به جای سیب‌زمینی پوره‌شده به عنوان یک غذای فوق‌العاده پس از جراحی که مواد مغذی زیاد و کربوهیدرات کم  دارد، انتخاب کنید.

خواص کلم بروکسل

۹. آناناس و پاپایا

آناناس و پاپایا دارای آنزیم‌های پروتئاز هستند که بدن شما برای حل کردن و هضم پروتئین‌ها استفاده می‌کند. این آنزیم‌ها از جمله پاپائین و بروملئین نیز به کاهش التهاب و تورم کمک می‌کنند. اشکال کار این‌جا است که بروملئین در ریشه‌ی آناناس متمرکز است و شما آن بخش را نمی‌خورید. بنابراین مصرف مکمل ممکن است یک انتخاب آسان باشد.

۱۰. قارچ

قارچ یکی دیگر از بهترین مواد غذایی برای رژیم غذایی پس از جراحی است که باید بدانید. این ماده‌ی خوراکی همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. یک مطالعه نشان داد در بیمارانی که روزانه ۴ قاشق غذاخوری قارچ خورده بودند، پروتئین‌های التهابی کاهش یافتند. قارچ به صورت کبابی یا سرخ شده عالی است. در غیر این صورت، سعی کنید سوپ قارچ آماده کنید. از قبل سوپ را آماده کنید، و بعد از جراحی، فقط یک کاسه از آن را دوباره گرم کنید.

منبع:

فروشگاه اینترنتی سبزیجات لیموتاپ

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۲/۱۵
بیشتر بدونیم