خواص و فواید انواع سبزیجات و گیاهان

وبسایت سبزی لاین مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک خواص انواع سبزیجات,خواص سبزیجات,خواص سبزیجات,سبزیجات چه خواصی دارد,خاصیت سبزیجات مختلف,فواید انواع سبزیجات,خواص درمانی سبزیجات,خواص پزشکی انواع سبزیجات
  • خواص و فواید انواع سبزیجات و گیاهان

    وبسایت سبزی لاین مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک خواص انواع سبزیجات,خواص سبزیجات,خواص سبزیجات,سبزیجات چه خواصی دارد,خاصیت سبزیجات مختلف,فواید انواع سبزیجات,خواص درمانی سبزیجات,خواص پزشکی انواع سبزیجات

مشخصات بلاگ

سبزی لاین قصد دارد تا به همه در کمک به انتخاب سبزی برای مصرف سبزی قورمه و سبری خوردن و... و با آشنایی همه با انواع خواص و مزایای انواع سبزیجات ام از سبزی تره جعفری گشنیز شنبلیله مرزه و.. بیشتر آشنا کند تا امیدی باشید این وبسایت به مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک شود.

کلمات کلیدی
دوشنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۸، ۰۶:۱۸ ب.ظ

خوراکی مفید برای مغز و اعصاب

 

عملکرد شناختی صحیح و قدرت مغز و سیستم اعصاب بدن تا حدود زیادی به رژیم غذایی متعادل که حاوی خوراکی‌های مقوی برای مغز است تکیه دارد. در اینجا فهرستی از ۱۰ خوراکی مفید برای مغز و اعصاب آمده است با ما همراه باشید.

۱. گوجه سبز

از آن‌جا که گوجه سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان است، از آسیب داخلی به چربی‌ها و جریان خون در مغز جلوگیری می‌کند. به این طریق از سلول‌های بدن محافظت می‌شود و فرد سالم‌تر و جوان‌تر می‌ماند و به این ترتیب خوراکی مفید برای مغز و اعصاب به شمار می رود.

۲. طالبی

به لحاظ مواد معدنی، طالبی حاوی مقادیر خوبی کلسیم و روی (۱٪ ارزش روزانه) و آهن، مس، منگنز و فسفر (۲٪ ارزش روزانه) است. منگنز، سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها را تقویت، سطح قند خون را تنظیم می‌کند، و عملکرد مغز و اعصاب را به حالت عادی در می‌آورد.

۳. سیب

آنتی‌اکسیدان‌های سیب می‌توانند به محافظت از مغز در کهنسالی کمک کنند. بیش‌تر تحقیقات خواص سیب بر روی پوست و گوشت سیب تمرکز دارند. با این حال، آب سیب به صورت بالقوه می‌تواند برای زوال عقل مرتبط با سن مفید باشد.

در مطالعات انجام شده بر روی حیوانات، کنسانتره‌ی سیب، گونه‌های اکسیژن واکنش‌پذیر (آر‌او‌اس) بافت مغز را کاهش داده و زوال عقل را به حداقل رساند.

آب‌سیب می‌تواند به حفظ استیل‌کولین کمک کند، یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی که می-تواند با سن کاهش یابد. سطوح اندک استیل‌کولین با بیماری آلزایمر ارتباط دارد. محققانی که به موش‌های پیر سیب کامل می‌دادند دریافتند که مشخصه‌ی حافظه‌ی موش‌ها  به سطح موش‌های جوان‌تر رسید.

۴. انار

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که پوست انار ممکن است یک غذای بالقوه برای مغز باشد، زیرا حاوی ترکیبات ارگانیک خاص است که با محافظت از عصب‌ها سلامت مغز را بهبود می‌دهد و به این ترتیب انار یک خوراکی مفید برای مغز و اعصاب است.

۵. توت فرنگی

بر اساس مطالعات انجام شده توسط محققان دانشگاه تافتس و دانشگاه مریلند بالتیمور، بیشتر بیماری‌های مغزی (از جمله آلزایمر و پارکینسون) به علت افزایش پروتئین سمی خاصی ایجاد می‌شود.

اما ثابت شده‌است که مصرف توت‌فرنگی مکانیسم طبیعی تغذیه‌ی مغز (اتوفاژی یا خودخواری نیز نامیده می‌شود) را بهبود می‌دهد، و به این ترتیب تجمع این پروتئین را کاهش می‌دهد.

۶. بلوبری

بلوبری نسبت به باقی میوه‌ها، بالاترین حد برخی از آنتی اکسیدان‌ها به ویژه آنتوسیانین‌ها را دارد که به محافظت از مغز در برابر استرس کمک کرده و رشد سالم مغز را افزایش می‌دهند.

آنتی اکسیدان‌های موجود در بلوبری به کاهش التهاب و در نتیجه حفظ سطح سالم انرژی در مغز کمک می‌کنند. بلوبری به دلیل ارتباطش با عملکرد مغز، مورد توجه قرار گرفت.

مطالعات نشان می‌دهد که خوردن منظم بلوبری نه تنها سلامت و قدرت مغز را افزایش می‌دهد بلکه عملکرد مغز از جمله حافظه فعال را نیز افزایش می‌دهد.

۷. میوه اژدها

بدون شک، مغز در راس فهرست اعضاء حیاتی بدن قراردارد. بنابراین، عملکرد درست آن برای عملکرد درست بقیه اعضا ضروری است. میوه اژدها، با توانایی افزایش تولید سلول‌های قرمز خون، حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است که می‌تواند دربرابر هر آسیبی، از مغز محافظت‌کند.

۸. هویج

در یک مطالعه مشخص شد که مصرف هویج می‌تواند خطر سکته‌ی مغزی را کاهش دهد. خطر رخ دادن سکته‌ی مغزی در زنانی که ۵ وعده هویج در هفته مصرف می‌کنند، ۶۸٪ کم‌تر از افرادی است که هویج را کم‌تر از ۲ بار در ماه مصرف می‌کنند.

هویج سرشار از بتا کاروتن و سایر کاروتنوئیدهای ضروری است. بنابراین، هویج بیش‌تری بخورید تا ببینید که چه تاثیر مثبتی در درمان مشکلات ناشی از سکته‌ی مغزی دارد.

۹. گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی غنی از ویتامین C و P است و اگر مردم هر یک تا دو روز یک بار به طور مرتب گوجه‌فرنگی خام مصرف ‌کنند، می‌توانند از بروز فشار خون بالا به طور موثری جلوگیری کنند، به ویژه هنگامی ‌که عارضه‌ی خونریزی از چشم در اثر سکته، وجود دارد.

گوجه‌فرنگی همچنین بر کاهش فشار خون تاثیر می‌گذارد و از بروز آترواسکلروزیس (تصلب شرایین) جلوگیری می‌کند – یکی از عوامل خطرناک که منجر به بیماری عروق کرونر در قلب و سکته‌ی مغزی می‌شود.

۱۰. گردو

آیا اتفاقی است که مغز گردو شبیه مغز انسان است؟ بله. اما با توجه به خواص آجیل‌ها در تقویت مغز، میزان بالای امگا ۳ و توانایی در سرزنده‌تر و شاداب‌تر کردن شما، این شباهت است که موثر واقع می‌شود. مغزهای گردو نیز شامل ویتامین‌ای است، که کمبودش می‌تواند در واقع به مغز آسیب برساند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۱۴
بیشتر بدونیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی