خواص و فواید انواع سبزیجات و گیاهان

وبسایت سبزی لاین مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک خواص انواع سبزیجات,خواص سبزیجات,خواص سبزیجات,سبزیجات چه خواصی دارد,خاصیت سبزیجات مختلف,فواید انواع سبزیجات,خواص درمانی سبزیجات,خواص پزشکی انواع سبزیجات
  • خواص و فواید انواع سبزیجات و گیاهان

    وبسایت سبزی لاین مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک خواص انواع سبزیجات,خواص سبزیجات,خواص سبزیجات,سبزیجات چه خواصی دارد,خاصیت سبزیجات مختلف,فواید انواع سبزیجات,خواص درمانی سبزیجات,خواص پزشکی انواع سبزیجات

مشخصات بلاگ

سبزی لاین قصد دارد تا به همه در کمک به انتخاب سبزی برای مصرف سبزی قورمه و سبری خوردن و... و با آشنایی همه با انواع خواص و مزایای انواع سبزیجات ام از سبزی تره جعفری گشنیز شنبلیله مرزه و.. بیشتر آشنا کند تا امیدی باشید این وبسایت به مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک شود.

کلمات کلیدی
شنبه, ۷ دی ۱۳۹۸، ۰۱:۳۵ ب.ظ

خواص کرفس

خواص کرفس

به اندازه ای زیاد است که نظیر آن گزارش نشده است. دست اندرکاران طب سنتی و آنهایی که به قلیایی و اسیدی بودن بدن باور دارند معتقدند که کرفس می‌تواند از قلیایی یا اسیدی بودن محیط داخلی بدن جلوگیری نماید.

برای خواندن ادامه مقاله به ادامه مطلب مراجع فرمایید

 

گیاه کرفس چیست؟

کرفس گیاهی از خانواده چتریان است و به عنوان یک سبزی مصرف می شود. این گیاه را می توان در سراسر جهان یافت و در کشور ایران در حال حاضر، کرفس کوهی در مناطقی از استان ‌های اصفهان، فارس و لرستان می روید. اما مهم‌ترین محل رویش این گیاه در ایران، روستاهای شهرستان فریدونشهر از توابع استان اصفهان است و بخش جدایی از غذاهای خاص است. سرچشمه رویش این گیاه به احتمال زیاد به مناطق مدیترانه و آفریقای شمالی باز می گردد.که از دوران باستان به عنوان یک سبزی کشت شده است. کرفس دارای یک ساقه فیبری بلند است که به برگهای شبیه به برگ های سبزی جعفری ختم میشود. بسته به محل رویش این گیاه نوع های آن متفاوت است،

طرز استفاده ای این گیاه، برگ های آن خورده شده و در پخت و پز استفاده می شود. از دانه کرفس نیز به عنوان ادویه استفاده می شود و از عصاره های آن در داروهای گیاهی استفاده می شود. برای استفاده از آشپزی ، بیشتر در سوپ ها و سالادها یا به عنوان خوراکی مخصوص ظروف خاص یافت می شود. همچنین به دلیل ساقه های ترد آن که مردم اغلب آنها را به عنوان یک میان وعده کم کالری مصرف می کنند مشهور است. با این حال ، کرفس نه تنها کالری کم دارد بلکه دلایل دیگری نیز برای افزودن آن به رژیم غذایی وجود دارد.

اما خواص کرفس فراتر از استفاده به عنوان یک رژیم غذایی است. کرفس حاوی منبع مواد دارویی، ویتامین ها و مواد معدنی مفیدی است. این یک میان وعده مناسب و همچنین یک سبزی است که می توان آن را در غذاهای پخته شده ، سیب زمینی سرخ کرده و سالاد ترکیب کرد.

برخلاف بعضی از سبزیجات ، کرفس بیشتر مواد مغذی خود را حتی اگر بخارپز کند حفظ می کند.طی یک آزمایش کرفس را که بخار پخته شده، جوشانده شده و مخلوط شده است مقایسه کرده اند و کشف کرده اند که ۱۰ دقیقه بخارپز کردن گیاه کرفس نسبت به سبزیجات ۸۳ تا ۹۹ درصد از آنتی اکسیدان های خود را حفظ میکنند. از طرف دیگر ، جوشاندن و مخلوط کردن باعث از بین رفتن ۳۸ تا ۴۱ درصد آنتی اکسیدان میشود.

10 خاصیت کرفس و آب کرفس برای سلامتی، لاغری و پوست و مو

1. درمان آکنه و جوش صورت

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در کرفس آن را به عنوان یک روش طبیعی برای درمان آکنه و جوش صورت تبدیل کرده است.

2. مرطوب کننده طبیعی پوست

نوشیدن روزانه آب کرفس به عنوان یک آبرسان و مرطوب کننده طبیعی سلول های پوست  را هیدراته کرده و در نتیجه پوست نرم و درخشان می شود.

3. جوان سازی پوست صورت

آب کرفس دارای مقادیر بالایی ویتامین های A، B، C، K، نیاسین و فولات می باشد که در تولید کلاژن و تغذیه پوست نقش دارد در نتیجه از چین و چروک پوست صورت جلوگیری کرده و باعث جوان سازی پوست می شود.

4. روشن کننده طبیعی پوست

کلسیم، پتاسیم، منیزیم و سلنیوم موجود در آب کرفس به عنوان روشن کننده طبیعی پوست صورت شناخته می شوند.

5. لایه بردار طبیعی پوست

کرفس به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در آن به پاک سازی سلول های مرده پوست کمک کرده و به عنوان یک بایه بردار طبیعی پوست صورت و بدن عمل می کند.

6-خواص کرفس برای لاغری

از جمله فواید آب کرفس میتوان به کاهش وزن و لاغری اشاره کرد. اگر اضافه وزن دارید به جای دنبال کردن رژیم های سفت و سخت در روز چندبار آب کرفس بخورید.

بدین ترتیب اشتهای شما برای خوردن شیرینی جات و غذاهای چرب و سنگین کم می شود و به تدریج با مصرف غذای کمتر به وزن دلخواهتان می رسید.

7-خواص آب کرفس برای لاغری و کاهش وزن

کرفس یکی از سبزیجات بسیار کم کالری است و می‌تواند به عنوان یک چربی سوز قوی عمل کند و با کاهش اشتها باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود.

8-خواص آب کرفس برای نوزادان و کودکان

کرفس به عنوان یک میان وعده‌ی مفید برای کودکان ۱۰ ماه به بالا محسوب می‌شود. کرفس ویتامین‌ها و مواد معدنی بالایی دارد که برای رشد نوزادان و کودکان مفید می‌باشد. کرفس دارای فیبر بالایی است که مشکلات گوارشی و یبوست نوزادان و کودکان را درمان می‌کند. کرفس منبع خوبی از ویتامین C. است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد و کودک می‌شود. توجه داشته باشید که کرفس در نوزادان زیر ۱۰ ماه ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک شود.

9-کرفس و تقویت لثه‌ها

 انواع کرفس به علت داشتن ویتامین «ث» لثه‌ها را محکم می‌کند و از خونریزی و رقت خون جلوگیری می‌کند.

اشتها را زیاد می‌کند و برای مبتلایان به بیماری‌های رماتیسم، نقرس، درد مفاصل و تصلب شرایین، غذای مفیدی محسوب می‌شود و این دسته از بیماران هم می‌توانند آن را در غذای خود داخل کرده و هم می‌توانند آب آن را گرفته یک فنجان در روز میل کنند.

کرفس تب بر، باد شکن و ضد نفخ است و کلیه‌ها و مثانه را زهکشی کرده و دشمن سنگ کلیه است.

10-تقویت نیروی جنسی با کرفس

علم امروز تا کنون نتوانسته است این مسئله را روشن کند. بعضی از مردان اظهار می کنند که کرفس باعث تقویت نیروی جنسی آنان شده است ولی این اظهار تا کنون از طریق علمی ثابت نشده است . البته ویتامینB6 و اسید پانتوتنیک اثر روانی دارد و مواد معدنی منیزیم و کلسیم به ما هیچه ها نیرو می دهند و در راحت شدن ورلکس کمک می کنند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۰۷
بیشتر بدونیم