خواص و فواید انواع سبزیجات و گیاهان

وبسایت سبزی لاین مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک خواص انواع سبزیجات,خواص سبزیجات,خواص سبزیجات,سبزیجات چه خواصی دارد,خاصیت سبزیجات مختلف,فواید انواع سبزیجات,خواص درمانی سبزیجات,خواص پزشکی انواع سبزیجات
  • خواص و فواید انواع سبزیجات و گیاهان

    وبسایت سبزی لاین مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک خواص انواع سبزیجات,خواص سبزیجات,خواص سبزیجات,سبزیجات چه خواصی دارد,خاصیت سبزیجات مختلف,فواید انواع سبزیجات,خواص درمانی سبزیجات,خواص پزشکی انواع سبزیجات

مشخصات بلاگ

سبزی لاین قصد دارد تا به همه در کمک به انتخاب سبزی برای مصرف سبزی قورمه و سبری خوردن و... و با آشنایی همه با انواع خواص و مزایای انواع سبزیجات ام از سبزی تره جعفری گشنیز شنبلیله مرزه و.. بیشتر آشنا کند تا امیدی باشید این وبسایت به مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک شود.

کلمات کلیدی
جمعه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۸، ۰۱:۴۴ ب.ظ

محصولات ارگانیک

 

شاید بد نباشد قبل از این‌که درمورد خواص میوه ها و سبزیجات ارگانیک صحبت کنیم، به بیان تفاوت آن‌ها با محصولات غیر ارگانیک بپردازیم. درست است که بازار تجارت چنین نشان می‌دهد که محصولات ارگانیک در حال تبدیل شدن به محصولات مطلوب  و محبوب هستند اما شما به عنوان یک خریدار باهوش نمی‌توانید فقط بازار را دنبال کنید. شما باید بدانید که محصول ارگانیک دقیقا به چه دلیلی از محصول غیر ارگانیک بهتر است.

 10مهمترین فواید و مضرات میوه ها و سبزیجات ارگانیک

1- عاری از مواد شیمیایی خطرناک

همان‌گونه که در بالا گفته شد، فرآیندهای کشت میوه ها و سبزیجات ارگانیک از ترکیبات شیمیایی به عنوان کود استفاده نمی‌کنند. به عبارت دیگر تمام فرآیندها طبیعی و ارگانیک هستند.

بنابراین، خوراکی که برای خانواده خود تهیه می‌کنید عاری از مواد شیمیایی که می‌توانند باعث بیماری‌های جدی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی  شوند، هستند. در برخی موارد، ترکیبات شیمیایی موجود در برخی کودها می‌توانند بر سیستم ایمنی فرد نیز تاثیر بگذارند.

مادرانی که فرزندانی در سن رشد دارند باید مراقب باشند فرزندان‌شان سالم رشد کرده و تحت تاثیر ترکیبات و سموم شیمیایی موجود در محصولات غیر ارگانیک قرار نگیرند.

2- عاری از آفت‌کش‌ها

علاوه بر ترکیبات شیمیایی خطرناک موجود در کودهای به کار رفته برای محصولات غیر ارگانیک، استفاده از آفت‌کش‌ها برای محافظت از گیاهان غیر ارگانیک در برابر حشرات و آفت‌ها نیز برای سلامت انسان خطرناک است.

آفت‌کش‌ها می‌توانند  از ترکیبات شیمیایی موجود در فرآیندهای کود دهی خطرناک‌تر باشند زیرا به طور مستقیم بر میوه‌ها یا سبزیجات اسپری می‌شوند.

بنابراین، احتمال وجود ترکیبات خطرناک در پوست میوه‌ها و سبزیجات بالا است. با انتخاب محصولات ارگانیک ، می‌توانید مطمئن شوید که میوه‌ها و سبزیجاتی که برای خانواده خود تهیه می‌کنید، عاری از آفت‌کش هستند.

3- عاری از GMO

GMO چیست؟ GMO یا ارگانیسم اصلاح شده ژنتیکی (محصولات تراریخته) یک تکنولوژی جدید است که برای افزایش مقاومت گیاهان در برابر حملات طبیعی و علف‌کش‌ها به کار می‌رود. خوب، آیا مصرف GMO بی‌خطر است – زیرا DNA گیاه از نظر ژنتیکی اصلاح شده است- ؟ چون یک تکنولوژی جدید است، مطالعات موجود فقط در کوتاه مدت انجام شده‌اند اما برخی مطالعات انجام شده بر حیوانات نشان داده‌اند که GMO باعث آسیب جدی به اندام‌ها شده و بر رشد مغز تاثیر می‌گذارد.

آیا چنین ریسکی می‌کنید؟ البته که نه، اصلا اهمیتی ندارد که ظاهر کدویی که  با GMO  تولید می‌شود چه قدر خوب است. مصرف محصولات ارگانیک می‌تواند در برابر خطرات ناشی از مصرف خوراکی‌های حاوی GMO از خانواده شما محافظت ‌کند.

4- آنتی اکسیدان بیشتر

مطالعات اخیر دریافتند که محصولات ارگانیک در مقایسه با محصولات غیر ارگانیک، آنتی اکسیدان بیشتری دارند. خوب، این مسئله دو دلیل دارد. اول، هیچ ترکیب خارجی که با مواد مغذی طبیعی موجود در میوه‌ها و سبزیجات تداخل منفی داشته باشد در آن‌ها وجود ندارد.

دوم، مردم تمایل دارند خوراکی‌های غیر ارگانیک را بپزند تا از ورود مواد شیمیایی به بدن جلوگیری کنند. همان‌گونه که می‌دانیم، احتمال از بین رفتن مواد مغذی در میوه‌ها و سبزیجات پخته در مقایسه با خام، بیشتر است.

اگر غذای ارگانیک انتخاب کنید، نگران این‌که آن‌ها را خام مصرف کنید نباشید زیرا مواد مغذی موجود در نوع خام  آن‌ها از پخته آن‌ها بیشتر است. فقط باید آن‌ها را به خوبی با آب بشویید.

5-طعم بهتر

این یکی از فواید میوه ها و سبزیجات ارگانیک است: طعم بهتری دارند. دلایلی برای بهتر بودن طعم محصولات ارگانیک وجود دارد، یکی از آن‌ها طبیعی بودن آن‌هاست.

اگر طعم پرتقال باید شیرین باشد، طبیعت، راه خود را برای ایجاد این طعم پیدا می‌کند و نیازی به اصلاح ژنتیکی که ممکن است طعم اصلی پرتقال را خراب کند، نیست.

علاوه بر این، محصولات ارگانیک که در بازار پیدا می‌کنیم همیشه به صورت تازه عرضه می‌شوند زیرا نمی‌توانند به مدت طولانی در فروشگاه بمانند. اگر محصولات ارگانیک را در بهترین حالت پیدا کردید، این به معنای تازه بودن آن‌ها و این‌که همان روز چیده شده‌اند است و نسبت به میوه‌ها و سبزیجاتی که روز قبل برداشت شده‌اند طعم بهتری دارند.

6- محصول تازه‌تر

این واقعیت که محصولات ارگانیک را نمی‌توان خیلی در فروشگاه گذاشت و کشاورز و عرضه کننده باید محصول خود را تازه بفروشند، فایده زیادی برای مشتری دارد. محصولات غیر ارگانیک بیشتر از محصولات ارگانیک عمر می‌کنند.

بنابراین گاهی اوقات مشتریان جذب ظاهر تازه محصولات غیر ارگانیک می‌شوند در حالی که این میوه‌ها و سبزیجات چندین روز در فروشگاه بوده‌اند.

بنابراین، اگر میوه و سبزیجات را با برچسب ارگانیک می‌خرید، نگران نباشید و دنبال تاریخ تولید آن نگردید زیرا کیفیت خوب آن به معنای تازه بودن آن است.

7- مفید برای محیط

خرید یا انتخاب محصولات ارگانیک به این معناست که شما در داشتن محیطی بهتر نقش خواهید داشت. میوه ها و سبزیجات ارگانیک  به روش‌های ارگانیک کاشته شده و پرورش داده می‌شوند که در برابر آفت‌کش‌ها و مواد خطرناک موجود در کودها از محیط محافظت می‌کنند.

روش ارگانیک، کارهای کشاورزی را پایدار می‌کند که  نه تنها برای شما و خانواده‌تان بلکه برای کشاورزان سنتی نیز مفید است که برای کاشت و پرورش محصولات با کیفیت به شرایط زمین وابسته هستند.

علاوه بر این، روش ارگانیک به معنای آلودگی کمتر آب، خاک و هوا نیز است. اگر محیط با محصولات شیمیایی خطرناک آلوده شده باشد، کشاورز برای تولید محصولات با کیفیت، به استفاده از کودها و آفت‌کش‌ها روی می‌آورد.

8- مواد مغذی بیشتر

برخی مطالعات نشان داده‌اند که محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک در داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی تفاوت چندانی ندارند. به هر حال،  ممکن است برخی مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان‌ها در برخی مواد طبیعی بیشتر باشند زیرا عاری از ترکیبات شیمیایی که می‌توانند مواد مغذی را کاهش دهند، هستند.

اما انتخاب محصولات ارگانیک خیال شما را راحت می‌کند زیرا اگر میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف به خوبی بشویید، دیگر جای هیچ‌گونه نگرانی درمورد ترکیبات شیمیایی خطرناک وجود ندارد.

9- فقط محصولات سالم

انتخاب محصول ارگانیک به این معناست که شما فقط محصولات سالم تهیه می‌کنید. چرا؟ چون شما می‌توانید مطمئن باشید غذایی که برای خانواده خود تهیه می‌کنید عاری از ترکیبات شیمیایی خطرناک که می‌توانند باعث بروز مشکلات مربوط به سلامتی شوند، است.

برخی از مشکلات رایج ناشی از این ترکیبات، واکنش حساسیتی، آسم و راش پوستی هستند اما مواد شیمیایی خطرناک موجود در آفت‌کش‌ها و کودها با سرطان، مشکلات هورمونی، مشکلات ژنتیکی و احتمال تولد نوزاد با نقص مادرزادی نیز در ارتباط هستند.

10- آرامش ذهنی

با خرید محصولات ارگانیک ، فقط به دنبال فراهم کردن بهترین محصولات برای خانواده خود نیستید بلکه با انتخاب این محصولات ، این آرامش خاطر نیز ایجاد می‌شود که خانواده شما از ترکیبات شیمیایی خطرناک موجود در حصولات غیر ارگانیک در امان هستند.

معایب محصولات ارگانیک

1- قیمت بالا

این مسئله صحت دارد که قیمت محصولات ارگانیک در مقایسه با محصولات غیر ارگانیک بالاست. به هر حال، باید مراقب باشید که این فقط در کوتاه مدت درست است. در بلند مدت چه؟ خوب، در این‌جا نکاتی را آورده‌ایم که نشان می‌دهند انتخاب محصولات ارگانیک، انتخاب بسیار ارزان‌تری است

– خانواده سالم به معنای هزینه کمتر برای درمان است. با فراهم کردن خوراکی‌های ارگانیک می‌توانید خطر بیماری ناشی از محصولات غیر ارگانیک را کاهش دهید. این به معنای پس انداز بیشتر است.

– میوه ها و سبزیجات ارگانیک، بهترین مواد مغذی را برای بدن شما تامین می‌کنند. بنابراین بدن شما فقط به مصرف خوراکی‌های سالم عادت می‌کند و می‌توانید پول بیشتری پس انداز کنید زیرا بدن‌تان دیگر تمایلی به تنقلات و خوراکی‌های ناسالم ندارد.

– ممکن است به فکر خرید مستقیم محصولات ارگانیک از کشاورز باشید  که در این صورت تعجب خواهید کرد که چه‌قدر نسبت به خرید از فروشگاه ارزان‌تر است و  می‌توانید پول بیشتری پس انداز کنید.

2- فساد سریع توسط باکتری و کرم‌ها

چون در پرورش میو‌ه ها و سبزیجات ارگانیک، برای مبارزه با حملات طبیعی مانند حشرات و آفت‌ها از آفت‌کش‌ها استفاده نمی‌شود، احتمال خراب شدن آن‌ها توسط باکتری و کرم‌ها بیشتر است.

به هر حال، دفع باکتری‌ها و کرم‌ها از روی پوست میوه‌ها و برگ‌های سبزیجات از دفع ترکیبات شیمیایی، آسان‌تر است. همچنین، اگر محصولات ارگانیک را بپزید، باکتری‌ها و کرم‌ها کشته می‌شوند اما بر ترکیبات شیمیایی تاثیری نمی‌گذارد.

فواید میوه ها و سبزیجات ارگانیک برای کشاورزان سنتی

1- عدم هزینه اضافی برای کود

روش ارگانیک برای کشاورز سنتی نیز مفید است. یکی از فواید آن عدم  نیاز به خرید کود شیمیایی است. برخی از کشاورزان سنتی استفاده از کمپوست را برای کمک به رشد مناسب گیاهان ترجیح می‌دهند.

کمپوست معمولا از فضولات خانگی، گیاهان فاسد شده و فضولات حیوانی به دست می‌آید. به عبارت دیگر، کشاورز، تنها مجبور به تامین مواد مغذی اضافی مورد نیاز گیاه نیست و می‌تواند از فضولاتی که می‌توانند به محیط آسیب بزنند نیز استفاده کند.

2- عدم هزینه برای آفت‌کش‌ها

درست مانند پس انداز در هزینه کودهای شیمیایی، کشاورزان سنتی به پرداخت هزینه برای آفت‌کش‌ها نیز نیاز ندارند. در واقع، آفت‌کش‌ها تنها راه برای مقابله با حملات طبیعت ( حشرات و آفت‌ها) نیستند. راه‌های سنتی و  آسان‌تری نیز وجود دارد، مانند کاشت برخی گیاهان که برای حشرات و آفت‌های خطرناک مانند آشیانه عمل می‌کنند.

3-عاری از GMO

گیاهان بدون GMO نیز برای کشاورزان سنتی مفیدند. خوب، شاید گیاهان GMO هنوز رواج زیادی نیافته‌اند اما یک مسئله مهم وجود دارد که باید آن را بدانید: اگرچه گیاهان GMO در ابتدا برای کشاورز مفیدند اما در طولانی مدت این‌گونه نیست.

چرا؟ یک مثال ساده،  دانه سویا است.  دانه سویای ارگانیک می‌تواند در فصل بعدی کاشت نیز به عنوان بذر به کار رود اما دانه سویا با GMO را نمی‌توان به عنوان بذر به کار برد. بنابراین کشاورز باید در هر فصل کاشت، بذر جدید خریداری کند. به همین دلیل است که کشاورز با کاشت میوه‌ها و سبزیجات به صورت ارگانیک، می‌تواند هزینه خرید بذر در هر فصل کاشت را پس‌انداز کند.

4- مفید برای محیط

شکی نیست که روش ارگانیک برای محیط مفید است. روش ارگانیک، راه حل مناسبی را برای محیط فراهم می‌کند زیرا موادی که برای کاشت به کار می‌روند، خطری برای محیط ندارند. بنابراین آلودگی آب، هوا و خاک می‌تواند به حداقل برسد.

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۱۱
بیشتر بدونیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی