خواص و فواید انواع سبزیجات و گیاهان

وبسایت سبزی لاین مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک خواص انواع سبزیجات,خواص سبزیجات,خواص سبزیجات,سبزیجات چه خواصی دارد,خاصیت سبزیجات مختلف,فواید انواع سبزیجات,خواص درمانی سبزیجات,خواص پزشکی انواع سبزیجات
  • خواص و فواید انواع سبزیجات و گیاهان

    وبسایت سبزی لاین مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک خواص انواع سبزیجات,خواص سبزیجات,خواص سبزیجات,سبزیجات چه خواصی دارد,خاصیت سبزیجات مختلف,فواید انواع سبزیجات,خواص درمانی سبزیجات,خواص پزشکی انواع سبزیجات

مشخصات بلاگ

سبزی لاین قصد دارد تا به همه در کمک به انتخاب سبزی برای مصرف سبزی قورمه و سبری خوردن و... و با آشنایی همه با انواع خواص و مزایای انواع سبزیجات ام از سبزی تره جعفری گشنیز شنبلیله مرزه و.. بیشتر آشنا کند تا امیدی باشید این وبسایت به مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک شود.

کلمات کلیدی
دوشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۸، ۰۲:۴۲ ب.ظ

خواص عرق پونه

 

خواص پونه

 

عرق پونه برای درمان، کنترل و پیشگیری از بسیاری بیماریها مفید و موثر است. گیاه پونه از خانواده نعنا بوده و دارای ترکیبات شیمیایی مشابه گیاه نعنا میباشد و در آن اسانس روغنی منتول به مقدار فراوان وجود دارد.

پونه انواع مختلفی داشته پونه کوهی و پونه وحشی از خواص درمانی و دارویی فراوانی برخوردار هستند. مصارف شناخته شده آن در آشپزی، شیرینی‌پزی و در طب سنتی به عنوان آرامبخش و مسکن و نیز در سقط جنین به کار می رود.

اسانس آن در صنعت عطرسازی کاربرد دارد و دارای ماده سمی پولِگون است. قسمتهای دارویی این گیاه شامل برگها و گل‌های پونه است. خواص پونه بسیار گسترده بوده، عطر تند آن با نعنا کاملا متفاوت بوده و طعم آن در ابتدا گرم، گس و کمی تلخ است.

 

 

14فایده عرق پونه برای سلامتی

1- لاغری و کاهش وزن

گیاه پونه به بهبود متابولیسم بدن و افزایش چربی سوزی کمک کرده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

2- معده و دستگاه گوارش

گفته می شود که پونه خواص ضد اسپاسمیک دارد و می تواند برای درمان نفح و گرفتگی معده، بهبود هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش مفید باشد.

3- استرس، افسردگی و بی خوابی

پونه دارای خواص آرام بخش بوده و با کاهش استرس و اضطراب به درمان افسردگی و بی خوابی کمک می کند.

4- روماتیسم، آرتروز و نقرس 

سبزی پونه خواص دیورتیک و ضد التهابی دارد و با دفع اسید اوریک اضافی خون به درمان روماتیسم، آرتروز و نقرس کمک می کند.

5- یبوست و اسهال

پونه به عنوان یک ملین شناخته می شود و با بهبود حرکات روده و پاک سازی روده برای پیشگیری و درمان یبوست و اسهال مفید می باشد.

6- سرماخوردگی و عفونت

مقادیر بالای مونولول موجود در پونه برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا و عفونت مفید بوده و با پاکسازی ریه ها به درمان بیماری های تنفسی مانند برونشیت و آسم کمک می کند.

7- فشار خون و قلب

مقادیر بالای پتاسیم و منیزیم موجود در پونه به کاهش فشار خون بالا در افراد کمک می کند. پونه تازه و خشک با کاهش فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سکته قلبی را کاهش می دهد.

8- معده و دستگاه گوارش

چای و دمنوش پونه برای درمان نفخ و معده درد مفید بوده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند، همچنین دمنوش پونه برای جلوگیری از تجمع گاز در روده ها مفید است.

9- درمان بی خوابی

چای پونه خاصیت آرام بخشی دارد و نوشیدن آن قبل از خواب با کاهش استرس و فشار های عصبی به درمان بی خوابی کمک می کند.

10- درمان زخم های پوستی

دمنوش پونه دارای خواص ضد عفونی کننده بوده و نوشیدن آن و همچنین استعمال موضعی می تواند به درمان زخم های پوستی و جلوگیری از عفونی شدن زخم ها کمک کند.

11- درمان عفونت

روغن پونه دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی بوده و برای پیشگیری و درمان عفونت رحم، عفونت ادراری و درمان زخم های پوستی مفید می باشد.

12- درمان آرتروز، روماتیسم و نقرس

ماساژ بدن با روغن پونه با افزایش گردش خون در بدن به دفع اسید اوریک اضافی خون کمک کرده و به درمان آرتروز، روماتیسم و نقرس کمک می کند.

13- پاک سازی و سم زدایی خون

روغن پونه با افزایش جریان خون در بدن به پاک سازی و سم زدایی از خون کمک کرده و باعث بهبود اکسیژن رسانی به بدن می شود.

14 تقویت لثه ها و عفونت دندان

روغن پونه به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده که دارد برای تقویت لثه ها و درمان عفونت دندان مفید می باشد.

 

طریقه مصرف عرق پونه

طریقه مصرف عرق پونه برای بزرگسالان: برای مصرف عرق پونه به میزان یک فنجان از آن را بعد از هر وعده غذایی میل کنید.

طریقه مصرف عرق پونه برای کودکان: مصرف عرق پونه برای کودکان زیر دوسال ممنوع بوده، برای کودکان بالاتر از دو سال نصف فنجان عرق پونه بعد از هر وعده غذایی استفاده شود.

همچنین میتوانید کمی آب به ان اضافه کنید. حتی برخی افراد با عرق پونه شربت درست میکنند . مثلا کمی آب ، شکر ، تخم شربتی ، خاک شیر و .. به آن اضافه میکنند و میل میکنند .

مضرات عرق پونه (عوارض جانبی، موارد احتیاطی و منع مصرف)

هر چند فواید درمانی و خواص عرق پونه بسیار گسترده است، اما استفاده از آن برای زنان باردار بایستی با احتیاط باشد، چراکه می‌تواند ماهیچه‌های رحم را منقبض کرده و سبب سقط جنین شود.

زیاده روی در مصرف عرق پونه، باعث تشدید سردرد شده، فشار خون و پمپاژ قلب را شدت می‌بخشد. همچنین استفاده بیش از حد آن موجب تشنج شده و برای معده و کلیه مضر است و باعث مسمومیت می‌شود. عرق پونه به دلیل دارا بودن متانول، در طولانی مدت، باعث تضعیف کبد، التهاب کبدی و کبد چرب خواهد شد.

خواص چای و دم کرده پونه

چای و دمنوش پونه خواص زیادی برای بدن دارد، همچنین دمنوش پونه و آویشن هم برای بدن مفید می بوده و به درمان سرماخوردگی، آنفلونزا و گرفتگی بینی کمک می کند.

طرز تهیه دمنوش پونه

نصف قاشق چای خوری برگ های تازه یا خشک شده پونه را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید 10-15 دقیقه بماند تا دم بکشد، دمنوش پونه آماده است، می توانید با عسل شیرین کنید و بنوشید.

میزان مصرف چای و دمنوش پونه در روز

توجه داشته باشید که نباید بیش تر از 2 فنجان دمنوش پونه در روز مصرف کنید.

خواص درمانی روغن پونه

روغن پونه بیشتر به صورت موضعی برای درمان بیماری ها استفاده می شود، توجه داشته باشید که روغن پونه بسیار سمی بوده و همیشه با یک روغن حامل استفاده می شود به این صورت که 1 یا 2 قطره روغن پونه را با روغن اسطوخودوس، روغن رزماری و روغن مریم گلی ترکیب کرده و سپس استفاده می کنند.

 

 

 

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۳۰
بیشتر بدونیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی