خواص و فواید انواع سبزیجات و گیاهان

وبسایت سبزی لاین مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک خواص انواع سبزیجات,خواص سبزیجات,خواص سبزیجات,سبزیجات چه خواصی دارد,خاصیت سبزیجات مختلف,فواید انواع سبزیجات,خواص درمانی سبزیجات,خواص پزشکی انواع سبزیجات
  • خواص و فواید انواع سبزیجات و گیاهان

    وبسایت سبزی لاین مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک خواص انواع سبزیجات,خواص سبزیجات,خواص سبزیجات,سبزیجات چه خواصی دارد,خاصیت سبزیجات مختلف,فواید انواع سبزیجات,خواص درمانی سبزیجات,خواص پزشکی انواع سبزیجات

مشخصات بلاگ

سبزی لاین قصد دارد تا به همه در کمک به انتخاب سبزی برای مصرف سبزی قورمه و سبری خوردن و... و با آشنایی همه با انواع خواص و مزایای انواع سبزیجات ام از سبزی تره جعفری گشنیز شنبلیله مرزه و.. بیشتر آشنا کند تا امیدی باشید این وبسایت به مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک شود.

کلمات کلیدی
يكشنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۰۱ ب.ظ

خواص عرق نعنا

 

 

خاصیت عرق نعناع

 

 

خواص عرق نعناع 

عرقیات مختلفی در ایران وجود دارد که از گذشته های دور در طب سنتی ایرانی از آن استفاده می شده است. یکی از این عرقیات که فواید آن بسیار زیاد است ، عرق نعنا می باشد ، مقالات وکتب های زیادی در رابطه با این ماده نوشته شده است.

بسیاری از مراجع و کتاب های مربوط به طب گیاهی، تاریخچه تقطیر و تولید عرق های گیاهی را ایران و مردم این کشور می دانند. بر اساس اطلاعات موجود در این کتاب های مرجع، تولید عرق گیاهی به ابن سینا و دوره های پس از او نسبت داده شده است…

همه ما یا حداقل خیلی از ما وقتی دل درد و دل پیچه داریم، می‌رویم سراغ نسخه مادربزرگ‌ها: «ننه! عرق نعناع بخور.» تاثیر این نسخه از لحاظ علمی هم ثابت شده اما باید بدانید نعناع هم ممکن است ایجاد حساسیت کند و بهتر است هر روز از این گیاه استفاده نشود و در صورت مصرف، همراه با غذا خورده ‌شود.در ادامه با خواص عرق نعناع همراه شوید.

12خواص وفایده درمانی عرق گیاهی نعناع

1-عرق نعناع برای بهبود فرآیند گوارش

عطر و مواد و روغن معطر موجود در عرق نعناع با فعال کردن غدد بزاقی در دهان و تحریک آنزیم های گوارشی به گوارش کمک می کند. نعناع توانایی افزایش ترشح و گردش صفرا را دارد که این مسئله به تسریع فرآیند گوارش کمک می کند.

نعنا حتی می تواند درون شکم را گرم کند که این مسئله، خروج گاز از بدنکه طی فرآیند گوارش به وجود می آید – را تسهیل می کند.

2-عرق نعناع برای کمک به کاهش وزن

تمام عرق های گیاهی از جمله عرق نعناع خاصیت کاهش وزن دارند زیرا برگ نعناع حای فیبر رژیمی است و موجب ایجاد حس سیری در فرد می شود. افرادی که تمایل دارند وزن خود را کاهش دهند، یک ربع قبل و بعد از مصرف غذا ، نصف استکان عرق نعناع مصرف کنند چرا که مصرف نعناع، میزان چربی سازی را در بدن کاهش می دهد.

مصرف عرق نعناع باعث می شود تا حرارت معده افزایش یابد و در نتیجه هضم معده را بالا می برد ؛ ازسوی دیگر، میزان چربی سازی نیز در بدن کاهش می یابد.

 3-عرق نعناع برای ضد درد


نعناع ماده‌ای به اسم منتول دارد که باعث احساس خنکی در دهان می‌شود. منتول اثر ضد درد خوبی دارد اما در عرق نعناع این ماده خیلی کم است؛ بنابراین اگر به دنبال اثر ضد دردی هستیم باید از منتول استفاده کنیم.

پمادهای منتول دارای این خاصیت ضد درد بوده و برای دردهای استخوانی مفید است. نعناع موضعی به صورت پماد و کرم برای دردهای استخوانی استفاده می‌شود و برای دردهای گوارشی مثل دل‌درد می‌توانید از عرق نعناع استفاده کنید. در ضمن افرادی که خسته‌اند اگر مقداری نعناع بخورند، حال عمومی بهتری خواهند یافت.

 

4-عرق نعناع مفید برای زنان شیرده

برای درمان ترک و درد نوک سینه به ویژه برای مادرانی که نخستین تجربه شیردهی را دارند استفاده از عرق نعناع می تواند راهی مفید باشد.

5-عرق نعناع برای درمان سرماخوردگی

منتول موجود در عرق نعناع یک دکونژستانت شناخته شده است. دکونژستانت منتول با رفع خلط و مخاط باعث می شود هوای بیشتری وارد بینی شده و تنفس، آسان شود بنابراین استفاده از عرق نعناع برای رفع آبریزش بینی و احتقان مفید است . استفاده از عرق نعناع سبب خنک شدن گلو و رفع گلو درد که یکی از علائم سرماخوردگی است می شود.

6-عرق نعناع برای حفظ سلامت دهان

منتول موجود در عرق نعناع خواص ضد میکروبی دارد به همین سبب از آن در کنار الکل اتیل برای تهیه برخی دهانشویه ها استفاده می کنند. دهانشویه های حاوی منتول برخلاف دهانشویه های الکلی، ، دهان را خشک نمی کنند و مری را آرام کرده و التهاب و خشکی آن را کاهش می دهند.

7-عرق نعناع برای کاهش مشکلات تنفسی

عرق نعنای حاوی منتول برای درمان مشکلات تنفسی مانند مشکلات ناشی از احتقان و التهاب مفید است. عطر عرق نعناع به رفع احتقان بینی، گلو، نایژه ها و ریه کمک می کند.

نوشیدن عرق نعناع جسم و ذهن را شاداب و تازه کرده و سیستم گردش اکسیژن را بهبود می بخشد و شما را سالم تر می کند.

8-رفع خستگی جسمی و روحی با عرق نعناع

نوشیدن کمی عرق نعناع بعد از گذراندن یک روز سخت خستگی جسمی و روحی را قبل از اینکه به مشکلات بدتری مانند اضطراب و افسردگی منجر شوند از بین می برد.

 

9-عرق نعناع برای کاهش علائم حساسیت

نوشیدن عرق نعنا به کاهش علائم حساسیت ها، چه فصلی چه غیر فصلی، مانند التهاب و تحریکات داخلی کمک می کند. نعناع می تواند سطح دستگاه تنفسی را خنک و آرام کند.

10عرق نعناع برای زنان باردار

مصرف عرق نعناع برای برطرف نمودن بیماری صبحگاهی زنان باردار و کاهش حالت تهوع آنان موثر است . استفاده از عرق نعناع باعث بهبود سوزش دل بخصوص در اوایل بارداری می شود.

11تنظیم و تعادل هورمونهای زنانه و قاعده آور

از خواص عرق نعناع در طب سنتی کمک به تنظیم و تعادل هورمونهای زنان است. عرق نعناع محرک رحم بوده و مصرف آن قاعده آور می باشد.

12عرق نعناع برای درمان سردرد و خواب راحت

خوردن روزانه دمنوش و عرق نعناع به دلیل خاصیت ضد التهابی آن، به آرامش و تخلیه ذهن از نگرانی ها و کاهش استرس و آرامش ذهن و خواب راحت، کمک شایانی می کند برای درمان سردرد های سرد مزاجان و سردردهای میگرنی مفید است.

 

عرق نعناع

 

طرز نگهداری از عرق نعناع

بهتر است تمام عرق های گیاهی از جمله عرق نعناع در ظرف های شیشه ای نگهداری شود. از آنجا که شیشه های رنگی (مانند شیشه های سبز یا قهوه ای) نور کمتری از خود عبور می دهند، استفاده از آنها برای نگهداری از عرقیات از شیشه های شفاف بهتر است.

پس از ظرف های شیشه ای، ظرف های فلزی (مانند ظرف های آلومینیومی) بهترین ظرف ها برای نگهداری از عرق ها هستند. این روزها برای پایین آوردن قیمت نهایی محصول از پلاستیک برای بسته بندی بطری های عرق استفاده می شود اما پلاستیک، برای نگهداری این محصولات مناسب نیست.

به همین دلیل بهتر است یا عرقیاتی که در شیشه هستند بخرید یا آنها را پس از خرید در ظرف های شیشه ای رنگی یا فلزی پاکیزه و بدون بو بریزید. تمام عرق های گیاهی باید در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند. اگر فروشنده ای عرق را بیرون از مغازه و در معرض آفتاب قرار داده بود، از خرید محصول او خودداری کنید.

 

مضرات عرق نعناع

مصرف بی‌قاعده و بیش از حد عرق نعنا در درمان بیماری‌های گوارشی مؤثر نیست و تشدید کننده‌ بیماری هم هست، گفت: مصرف عرق نعنا در بیماری‌های گوارشی و به‌خصوص نفخ و ریفلاکس ( ترش کردن و سنگینی معده ) باید کم و محدود شود و روزی چند لیوان عرق نعناع مصرف نکنید و بهترین میزان ، یک چهارم تا نصف یک استکان عرق نعناع را با آب ولرم رقیق کنید و یک قاشق عسل هم به این استکان اضافه کنید و سپس میل کنید. این ترکیب بعد از وعده های غذایی ، سبب سبکی معده و کاهش دردهای گوارشی می شود. البته بهترین کار این است که پرخوری نکنید و همچنین از خوردن نوشابه های گازدار بعد از وعده غذایی پرهیز کنید.

 

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۲۹
بیشتر بدونیم