خواص و فواید انواع سبزیجات و گیاهان

وبسایت سبزی لاین مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک خواص انواع سبزیجات,خواص سبزیجات,خواص سبزیجات,سبزیجات چه خواصی دارد,خاصیت سبزیجات مختلف,فواید انواع سبزیجات,خواص درمانی سبزیجات,خواص پزشکی انواع سبزیجات
  • خواص و فواید انواع سبزیجات و گیاهان

    وبسایت سبزی لاین مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک خواص انواع سبزیجات,خواص سبزیجات,خواص سبزیجات,سبزیجات چه خواصی دارد,خاصیت سبزیجات مختلف,فواید انواع سبزیجات,خواص درمانی سبزیجات,خواص پزشکی انواع سبزیجات

مشخصات بلاگ

سبزی لاین قصد دارد تا به همه در کمک به انتخاب سبزی برای مصرف سبزی قورمه و سبری خوردن و... و با آشنایی همه با انواع خواص و مزایای انواع سبزیجات ام از سبزی تره جعفری گشنیز شنبلیله مرزه و.. بیشتر آشنا کند تا امیدی باشید این وبسایت به مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک شود.

کلمات کلیدی
يكشنبه, ۸ دی ۱۳۹۸، ۰۲:۰۶ ب.ظ

خواص شنبلیله

 

شنبلیله , خواص شنبلیله , مضرات شنبلیله , o,hw akfgdgi

 

آشنایی با شنبلیله

شنبلیله یک گیاه علفی است که ارتفاع آن به طور متوسط بین ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر می باشد. جالب است بدانید شنبلیله بومی ایران است و برگ های این گیاه از قدیم الایام در پخت و پز و پزشکی مورد استفاده قرار می گرفته است. شنبلیله دارای برگ های سبز روشن می باشد

و دانه های آن معطر و تند است. شنبلیله دارای خواص دارویی زیادی برای سلامتی می باشد. شنبلیله را می توان به صورت خام استفاده نمود یا از برگ و تخم آن استفاده کرد این گیاه برای کاهش کلسترول خون و قند خون موثر است و به درمان یبوست کمک می کند.

همچنین کسانی که می خواهند کاهش وزن داشته باشند از شنبلیله استفاده می کنند. این گیاه خواص ضدالتهاب نیز دارد و برای زنان باردار بسیار مفید است و برای تنظیم دوره قاعدگی نیز موثر است. شنبلیله دارای طبع گرم و خشک می شود.

شنبلیله گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص این گیاه ارزشمند را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص شنبلیله در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص شنبلیله؛ 10 خاصیت درمانی، نحوه‌ مصرف و عوارض جانبی

1. افزایش شیر مادران شیرده

افزایش شیر مادر یکی از خواص شنبلیله است. شیر مادر غذای اصلی نوزادان تازه‌متولدشده است. شیر مادر منبع غذایی کامل و مغذی‌ای برای رشد نوزادان است. اگرچه گاهی ممکن است مادر شیر کافی برای تغذیه نوزاد نداشته باشد،‌ در این جور مواقع معمولا پزشکان داروهای مختلفی برای افزایش شیر مادر تجویز می‌کنند، ولی تحقیقات نشان می‌دهد که می‌توان به‌جای استفاده از داروهای شیمیایی از شنبلیله به عنوان یک داروهای جایگزین و سالم استفاده کرد.

مطالعات انجام‌شده بر روی ۷۷ مادر شیرده نشان می‌دهد که مصرف چای شنبلیله در یک بازه‌ی ۱۴ روزه، میزان شیر مادران را افزایش می‌دهد و به نوزادان کمک می‌کند تا بهتر وزن بگیرند.

2-پوست سالم، مویی پرپشت با دانه شنبلیله
بهترین درمان طبیعی برای مشکلات پوستی مانند اگزما، جوش، خراش، زخم‌ها، سوختگی، مشکلات پوستی ناشی از نقرس و نیز ضخیم و پرپشت شدن موها، استفاده موضعی از پودر دانه شنبلیله می‌باشد. برای این منظور لازم است پودر دانه شنبلیله را با آب داغ مخلوط نمایید و سطح آسیب‌دیده پوستی و یا مو را با این مخلوط بپوشانید.

3-تسکین درد قاعدگی

شنبلیله را می توان برای درمان دردهای قاعدگی به کار گرفت ، قاعدگی دارای نشانه های مختلف می باشد که یکی از آن ها گر گرفتی است. دانه های شنبلیله باعث می شود تا دردهای ناشی از قاعدگی کاهش پیدا کند. همچنین بذر شنبلیله برای درمان سردرد و تهوع نیز مفید است.

4-کاهش قند خون

کسانی که دیابت دارند می توانند از این گیاه برای کاهش قند خون خود استفاده کنند. گالاکتومانان ماده ای است که در شنبلیله وجود دارد که باعث کاهش جذب گلوکز در بدن می شود. گیاه شنبلیله برای درمان دیابت نوع دوم موثر است و به کاهش قند خون کمک می کند.

5-دانه شنبلیله و درمان سوزش سر دل


دانه شنبلیله از مقادیر فراوانی موسیلاژ تشکیل شده است که التهاب روده و معده را به وسیله پوشاندن جدار معده و روده کاهش می‌دهد. افزودن 1 قاشق چای‌خوری دانه شنبلیله به غذاها برای رفع سوزش سر دل و رفلاکس توصیه می‌شود. پیشنهاد دیگر حل کردن یک قاشق چای‌خوری از پودر دانه شنبلیله در آب یا آب میوه قبل از وعده غذایی می‌باشد. همچنین این گیاه خاصیت هضم‌کنندگی و ملین دارد و در بسیاری از داروهای گیاهی به عنوان laxative (ملین) استفاده می‌شود.

6-علائم یائسگی را به‌تعویق می‌اندازد

شنبلیله حاوی ماده‌ی شیمیایی دیوسگنین (diosgenin) و ایزوفلاون‌های استروژنیک (estrogenic isoflavones) است که مشابه هورمون استروژن در زنان است. فقدان استروژن باعث بروز نشانه های یائسگی در زنان می‌شود. بنابراین، مصرف شنبلیله موجب کاهش علائم یائسگی مانند تغییر خلق‌وخو، افسردگی، گرفتگی عضلات و اشتهای کاذب می‌شود. درواقع هورمون استروژن بر هورمون‌های دیگر بدن نیز تأثیر می‌گذارد و حفظ روند ترشح آن باعث حفظ سلامت بدن نیز می‌شود.

7-تأثیر شنبلیله بر سطح تستوسترون مردان

یکی از دلایلی که موجب می‌شود مردان نیز از شنبلیله استفاده کنند، تأثیر چشمگیر آن بر افزایش تولید هورمون تستوسترون است.

برخی از مطالعات نشان‌دهنده‌ی افزایش سطح هورمون تستوسترون و میل جنسی در مردانی است که شنبلیله مصرف می‌کنند.

در یکی از پژوهش‌های انجام‌شده، از ۳۰ نفر از مردان شرکت‌کننده خواسته شد به مدت ۸ هفته، روزانه در حدود ۵۰۰ میلی‌گرم شنبلیله مصرف کنند. از این مردان خواسته شد چهار جلسه در هفته را به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازند و به نیمی از افراد مکمل شنبلیله نیز داده شد. بررسی‌ها نشان داد سطح هورمون تستوسترون در گروهی که مکمل شنبلیله مصرف می‌کردند، در مقایسه با گروه دیگر افزایش یافته است. همچنین میزان چربی آنها نیز حدود ۲ درصد کاهش یافت.

تحقیقات دیگری نیز بر روی میل جنسی مردان انجام شد. در این پژوهش از شرکت‌کنندگان خواسته شد، به مدت ۶ هفته حدود ۶۰۰ میلی‌گرم شنبلیله مصرف کنند. در پایان دوره مشخص شد، میل جنسی مردانی که شنبلیله مصرف کرده‌اند، به‌شدت افزایش یافته است.

8-خاصیت ضد التهابی

این گیاه دارای خواص ضدالتهابی می باشد که برای درمان انواع التهاب های موجود در بدن بسیار مفید می باشد. برای درمان زخم دهات ، جوش ، برونشیت ، عفونت پوستی ، سل ، سرفه های مزمن ، سرطان و بیماری های کلیوی می توان از این گیاه کمک گرفت. همچنین شنبلیله برای درمان التهاب های خارجی مانند نقرس ، زخم پا ، سیاتیک ، زخم ، شوره سر و اگزما بسیار مفید است.

9- رفع یبوست

شنبلیله سرشار از فیبر است و به همین دلیل دارویی گیاهی در درمان یبوست، درمان اسهال و سوءِهاضمه و ناراحتی‌های گوارشی است.

10عوارض جانبی مصرف شنبلیله

مطالعات انجام‌شده بر روی حیوانات نشان می‌دهد که مصرف شنبلیله هیچ عارضه‌ی خاصی ندارد و به‌نظر می‌رسد برای همه‌ی افراد مفید است. در این آزمایش‌ها به حیوانات نزدیک ۵۰ بار از دوز پیشنهادی داده شده و خوشبختانه هیچ اثر منفی مشاهده نگردید.

بررسی‌های انجام‌شده بر روی انسان نیز نشان می‌دهد مصرف شنبلیله در دوز پیشنهادی هیچ ضرری برای سلامت فرد ندارد. اگرچه، در برخی از افراد، مصرف آن موجب اسهال و سوءِهاضمه شده است که البته این مسئله تقریبا ممکن است درمورد تمام مکمل‌ها اتفاق بیفتد.

با توجه به گزارش‌های منتشرشده مبنی بر تأثیر شنبلیله بر کاهش اشتها می‌توان از این گیاه برای کاهش وزن و بهبود ناهنجاری‌های تغذیه‌ای استفاده کرد.

به‌علاوه، برخی افراد معتقدند که مصرف شنبلیله باعث می‌شود که بدن‌شان بو و عطر خاصی بگیرد که البته هنوز این مسئله اثبات نشده است.

همان‌طور که پیش از این گفته شد، مصرف شنبلیله موجب کاهش قندخون می‌شود، بنابراین اگر دیابت دارید و دارو مصرف می‌کنید، بهتر است در مصرف آن کمی احتیاط کنید.

پیشنهاد ما این است که همیشه قبل از مصرف هر نوع دارو و مکمل گیاهی با پزشک خود مشورت کنید و مطمئن شوید که مصرف این گیاه و مکمل‌های گیاهی با داروهایی دیگر شما تداخل ندارد.

حرف‌آخر: اگرچه مصرف شنبلیله در برخی از افراد ممکن است موجب سوءهاضمه و اسهال شود، اما می‌توان گفت که اگر در مصرف زیاده‌روی نکنید، تقریبا هیچ ضرر خاصی برای سلامتی ندارد.

 

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۰۸
بیشتر بدونیم