خواص و فواید انواع سبزیجات و گیاهان

وبسایت سبزی لاین مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک خواص انواع سبزیجات,خواص سبزیجات,خواص سبزیجات,سبزیجات چه خواصی دارد,خاصیت سبزیجات مختلف,فواید انواع سبزیجات,خواص درمانی سبزیجات,خواص پزشکی انواع سبزیجات
  • خواص و فواید انواع سبزیجات و گیاهان

    وبسایت سبزی لاین مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک خواص انواع سبزیجات,خواص سبزیجات,خواص سبزیجات,سبزیجات چه خواصی دارد,خاصیت سبزیجات مختلف,فواید انواع سبزیجات,خواص درمانی سبزیجات,خواص پزشکی انواع سبزیجات

مشخصات بلاگ

سبزی لاین قصد دارد تا به همه در کمک به انتخاب سبزی برای مصرف سبزی قورمه و سبری خوردن و... و با آشنایی همه با انواع خواص و مزایای انواع سبزیجات ام از سبزی تره جعفری گشنیز شنبلیله مرزه و.. بیشتر آشنا کند تا امیدی باشید این وبسایت به مرجع کامل از خواص و خاصیت های انواع سبزی جات تازه و خشک شود.

کلمات کلیدی
شنبه, ۷ دی ۱۳۹۸، ۰۳:۵۸ ب.ظ

خواص اسفناج

خواص اسفناج

ویتامین اسفناج

اسفناج یکی از انواع گیاهان یک ساله است که دارای ساقه و برگ های لطیفی می باشد. نام علمی اسفناج در زبان انگلیسی Spinacia oleracea است. اسفناج حاوی کاروتنوئیدهای مفیدی مثل لوتئین و گزانتین است که این کاروتنوئیدها باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد در بدن می شوند.

برخی مطالعات و پژوهش ها نشان داده است که سبزیجاتی مثل اسفناج می توانند با سرطان هایی مانند دهان ، معده و مری مقابله کنند. عامه مردم فکر می کنند اسفناج حاوی مقادیر زیادی آهن است که این تصور کاملا اشتباست زیرا در هر ۱۰۰ گرم فقط دارای ۲/۷۱ میلی گرم اهن است.

 

15 خاصیت بی نظیر اسفناج برای سلامتی و پوست و مو

اسفناج به دلیل اینکه دارای اسید اکسالات است باعث می شود بدن نتواند مواد معدنی را جذب کند و همین موضوع باعث می شود بر خلاف تصور عامه مردم به عنوان یک منبع فوق العاده آهن مورد استفاده قرار نگیرد.

جالب است بدانید اسفناج منبع سرشار از فیبر است و تقریبا دو برابر دیگر سبزیجات فیبر دارد. فیبر موجود در اسفناج علاوه بر هضم بهتر غذا می تواند باعث جلوگیری از یبوست نیز شود.

از دیگر فواید فیبر موجود در اسفناج می توان به این مورد اشاره کرد که فیبر موجود در اسفناج می تواند قند خون را پایین نگه دارد و با احساس سیری که به فرد مصرف کننده می دهد باعث جلوگیری از پرخوری شود.

اسنفاج حاوی ویتامین C ، ویتامین E ، سلنیوم ، منگنز و بتاکاروتن است که همگی از آنتی اکسیدان های مفید برای بدن محسوب می شوند. این آنتی اکسیدان ها می توانند با پوکی استخوان مقابله کنند ، همچنین می توانند بدن انسان را از فشار خون بالا و گرفتگی رگ ها محافظت کنند.

اسفناج گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص این گیاه ارزشمند را برایتان جمع اوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص اسفناج در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

1. اسفناج سرشار از پتاسیم است.

اسفناج یکی از بهترین منابع غذایی پتاسیم است. صد گرم از این گیاه خوراکی حاوی ۵۵۸ میلی‌گرم پتاسیم است که این مقدار ۱۶ درصد از ارزش روزانه را تامین می‌کند.

در مقابل، صد گرم موز (که همیشه قهرمان پتاسیم در نظر گرفته شده‌است) حاوی ۳۵۸ میلی‌گرم پتاسیم است.

پتاسیم مسئول حفظ تراکم معدنی استخوان و همچنین حفظ توده‌ی عضلانی است.

پتاسیم همچنین به دلیل خواصی که برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه و همچنین کنترل ضربان قلب و فشار خون دارد، شناخته شده‌است.

2. اسفناج برای پیش گیری از آکنه

خاصیت قلیایی اسفناج، از جمله مقدار غنی کلروفیل آن در مبارزه با باکتری ها موثر هستند که باعث آکنه می شوند.

اسفناج همچنین غنی از ویتامین A است که برای کمک به پوست به هر نوع روشی، از جمله جلوگیری از سلول های مرده پوست که باعث مسدود کردن منافذ می شود و کاهش میزان چربی پوست ما و کمک به سلامت کلی به طور کلی، نشان داده شده است.

3. لاغری و کاهش وزن

پروتئین موجود در اسفناج متابولیسم بدن را افزایش می دهد، هچنین تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای فیبر و تیلاکویید موجود در اسفناج باعث کاهش اشتها و کاهش پرخوری در افراد شده و به کاهش وزن و لاغری کمک می کند.

4. اسفناج غنی از پروتئین است.

اسفناج به عنوان یک گیاه دارای مقدار قابل‌توجهی پروتئین است به این ترتیب که در هر صد گرم آن ۲.۹ گرم پروتئین وجود دارد.

در حقیقت، پروتئین‌های موجود اسفناج به راحتی هضم شده و توسط آنزیم‌ها به آمینو اسید (اسید آمینه) تجزیه می‌شوند. اسیدهای آمینه برای شما بسیار ضروری هستند اگر ورزش می‌کنید.

5. اسفناج و سلامت چشم

زآگزانتین یک کاروتنوئید خوراکی حیاتی است که برای جلوگیری از بیماری دژنراسیون ماکولا وابسته سن (تباهی لکه‌ی زرد)، به داخل چشم جذب می‌شود.

بنابراین، زآگزانتین آنتی‌اکسیدان و خواص محافظتی فیلتر نور برای چشم‌های شما دارد.

لوتئین موجود در اسفناج باعث بهبود عملکرد چشم و جلوگیری از تحلیل شبکیه می‌شود.

اگر شما وقت زیادی را در مقابل کامپیوتر یا لپ تاپ خود سپری می‌کنید خوردن اسفناج بسیار برای‌تان فایده دارد.

لوتئین با تجمع در بافت‌های چشم، تنش را در چشم کاهش می‌دهد.

در واقع، لوتئین همچنین مانع از بروز مشکلات چشم مرتبط با پیری می‌شود.

6. جنین و زنان باردار

مقادیر بالای فولات موجود در اسفناج برای رشد مناسب سیستم عصبی جنین مفید است. همچنین مقادیر بالای ویتامین A موجود در اسفناج برای تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار و  رشد ریه در جنین مورد نیاز است.

آهن موجود در اسفناج برای درمان کم خونی و علائم آن در زنان باردار مفید است. اسفناج حاوی مقادیر بالایی فیبر است که باعث بهبود حرکات روده شده و یبوست و بواسیر یا هموروئید در زنان باردار را درمان می کند.

اسفناج حاوی گلیکولپیدی است که به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل می کند و درد بدن و درد های حاملگی را کاهش می دهد. مصرف اسفناج به دلیل وجود پتاسیم باعث کاهش فشار خون بالا در دوران بارداری و پیشگیری از پره اکلامپسی در زنان باردار می شود.

فیتو استروژن های موجود در اسفناج باعث تقویت پستان و افزایش شیر مادر در دوران شیردهی می شود.

7. آلکالیزر بدن

اکثر ما رژیم غذایی اسیدی داریم، بین قهوه، چای و دیگر غذاهایی که می خوریم، می تواند یک مشکل باشد.قدرت اسیدی بدن می تواند منجر به عدم تعادل در سطوح باکتری شود و باعث می شود که در معرض خطر رشد مخمر در خارج از کنترل باشیم.

هم چنین سطح بالایی از اسیدیته بدن نیز می تواند به معنای خطر بیشتر آکنه و جوش ها باشد. با معکوس کردن این اسیدی شدن بدن، اسفناج ما را در برابر این مشکلات بالقوه محافظت می کند.

8. بیماری‌های قلبی و کم خونی

اسفناج همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که بدن شما از آن برای جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف قلبی و تنظیم فشار خون استفاده می‌کند.

پتاسیم نیز ضربان قلب و فشار خون را تنظیم می‌کند.

از آن‌جایی که اسفناج آهن فراوانی دارد (۲.۷میلی‌گرم در هر ۱۰۰ گرم)، با خوردن آن به صورت روزانه از بروز کم‌خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری می‌کنید.

9. دیابت و قند خون

اسفناج حاوی مقادیر بالایی استروئیدهای محافظتی به نام فیتوکدستروئید ها می باشد که متابولیسم گلوکز را افزایش می دهند و به کاهش قند خون بالا در افراد دیابتی کمک می کنند.

مقادیر قابل توجه اسید آلفا لیپوئیک و فیبر موجود در اسفناج حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و برای درمان دیابت مفید می باشد.

10.اسفناج برای استحکام ماهیچه ای

اسفناج یک روش کلاسیک برای افزایش قدرت بدون ریسک افزایش وزن است. طبق نظر متخصصان در سرتاسر دنیا، اسفناج واقعاً به ساختن ماهیچه قوی و لخم کمک می کند.

11-جلوگیری از ریزش مو

مقادیر بالای آهن و فولات موجود در اسفناج اکسیژن و خون بیشتری را به فولیکول های مو منتقل کرده و از ریزش مو جلوگیری می کند.

12. ضد آفتاب طبیعی

اسفناج غنی از ویتامین های B بوده که به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی پوست را در برابر اشعه های مضر UV محافظت کرده و از سرطان پوست و آفتاب سوختگی پیشگیری می کند.

13. جوان سازی پوست صورت

اسفناج غنی از آنتی اکسیدان هایی است که باعث تخریب رادیکال های آزاد در بدن شده و از پیری زودرس جلوگیری کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

14. اسفناج و سلامت استخوان

اسفناج با توجه به ویتامین K فراوانی که دارد باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود و به طور مداوم به عنوان متعادل‌کننده‌ی پروتئین‌های ماتریکس استخوان عمل می‌کند.

اسفناج همچنین جذب کلسیم را بهبود می‌دهد و حتی کمک می‌کند تا سطح کلسیم خود را تحت کنترل نگه دارید.

15ارزش غذایی اسفناج

  • کالری : 23
  • فیبر : 2.2 گرم
  • پروتئین : 2.9 گرم
  • قند : 0.4 گرم
  • کربوهیدرات : 3.6 گرم
  • چربی : 0.4 گرم
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۰۷
بیشتر بدونیم